إيران هي أرض العز والجمال

قوانین و مقررات سفر

رعایت نکات مهم در سفر:

آیا تاکنون با افرادی روبه رو شده ید که برای چپاندن ساک ها، ژاکت، بالشت و کیف خود در قفسه بالای صندلی ها وقت پرواز را گرفته اند؟ جزو این افراد نباشید…

در این مطلب ۱۰ نشانه از مسافر بد بودن را برایتان نام برده ایم که باید از آنها پرهیز کنید.

تا دقیقه نود صبر می کنند
شاید تا چند سال پیش می توانستید فقط نیم ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید، اما در حال حاضر این طور نیست. همیشه سعی کنید حداقل یک ساعت زودتر از حرکت هواپیما، قطار یا اتوبوس از خانه به مقصد ترمینال یا فرودگاه حرکت کنید زیرا نمی دانید که کارهای امنیتی در فرودگاه چقدر طول می کشند. یا شاید در مسیر تصادف و ترافیک سنگین ایجاد شده باشد. اینکه چند دقیقه در گیت منتظر بمانید بسیار بهتر از این است که پرواز یا قطار را از دست بدهید.

 داشتن پاسپورت تاریخ گذشته و اطلاع نداشتن از آن
برخی از کشورها از مسافران می خواهند تا پاسپورت آنها حداقل برای شش ماه بعد از ورودشان نیز اعتبار داشته باشد. شاید تصور کنید پاسپورت شما هنوز اعتبار دارد اما به طور مثال، در نوامبر سال ۲۰۱۳ وارد یکی از این کشورها می شوید و اعتبار گذرنامه شما در سال ۲۰۱۴ منقضی می شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید همیشه حواستان به تاریخ پاسپورتتان باشد و نیازمندی های ورود به کشورهای مقصد را حتما بررسی کنید.

چمدان های سنگین تر از حد مجاز داشتن
اگر در جلوی کانتر تحویل بار فرودگاه با عصبانیت مشغول دوباره جمع کردن وسایل و لباس های خود هستید تا آنها را به وزن مجاز برسانید، یک مسافر بد به شمار می روید. سعی کنید برای خود یک ترازوی چمدان بخرید یا از چمدان هایی استفاده کنید که داخل خود سیستم تعیین وزن دارند. و در نتیجه هزینه بیشتر برای اضافه بار پرداخت نکنید. همیشه حد مجاز هواپیمایی که با آنها پرواز دارید را کنترل کنید و مطمئن شوید چمدان های شما بیش از حد مجاز نیستند. به ویژه هنگامی که از سفر خارج از کشور باز می گردید.

تحقیقات خود را کامل نکرده اید
پیش از سفر به کشور دیگر، تحقیق کنید به چه زبانی صحبت می کنند، آیا در زمان سفر شما مکان های دیدنی یا مورد نظر شما باز هستند؟ و بدانید واحد پول کشور مقصد چیست. اگر به این مسایل اهمیت ندهید مسلما یک مسافر بد هستید. بین ماجراجویی و سرخوش بودن و به طور جاهلانه ای غیرحاضر بودن تفاوت زیادی وجود دارد. اگر آدم ماجراجویی باشید حتما لحظه های شاد و سرگرم کننده زیادی خواهید داشت اما اگر بدون آمادگی و تحقیقات کامل سفر کرده باشید جز ناراحتی و بی برنامه گی هیچ چیز دیگری نخواهید داشت.

  قوانین حمل را نمی دانید
TSA ممکن است از حمل چاقو یا اسلحه بر اساس قوانین خاصی چشم پوشی کند اما آنها همیشه بطری های شامپو که در چمدان یا کیف دستی خود دارید را پیدا می کنند. لطفا از قواعد ۳-۱-۱ خود گاهی داشته باشید. صرف زمان برای گشتن کیف شما باعث می شود افرادی که پشت سرتان قرار دارند، معطل شوند.

 همه زمان خود را پای کامپیوتر سپری می کنید
آیا همه وقت خود را به دنبال سیگنال های وای‌فای درساحل سپری می کنید؟ عکس های زیادی به اینستاگرام آپلود می کنید؟ یا … واقعا چه زمانی را برای روابط اجتماعی خود در دنیای واقعی صرف می کنید؟ چه زمانی می خواهید از پست گذاشتن در اینترنت دست بردارید و از زیبایی های اطراف لذت ببرید؟ سعی کنید حداقل سفر خود را از پشت صفحه کامپیوتر نگاه نکنید. آپلود عکس در فیس بوک را می توانید به زمانی که به خانه بازگشتید عقب بیندازید.

 زمان سفر خود را به طور آنلاین کنترل نمی کنید
آیا زمان پرواز شما تغییر کرده است؟ اگر به طور آنلاین آن را چک نکرده باشید، مسلما متوجه این قضیه نمی شوید. ممکن است در فرودگاه از این مساله آگاه شوید اما یا هواپیما پر است یا در ردیف آخر و بدترین جای ممکن برایتان جا پیدا می شود. برای یافتن بهترین صندلی و اطلاعات لازم پرواز به طور آنلاین آن را کنترل کنید.

 فهرستی از وسایل موردنیاز خود تهیه نکرده اید
برای اینکه قرص ها یا مبدل برق شارژر گوشی خود را فراموش نکنید، سعی کنید پیش از سفر فهرستی از همه وسایل مورد نیاز خود را سفر تهیه کنید. برای این کار می توانید از نرم افزارهای موجود کمک بگیرید یا در یک کاغذ یادداشت کنید. به این ترتیب همه وسایل لازم برای سفر را همراه خواهید داشت.

ساک دستی بیش از حد مجاز به همراه داشتن
اگر فکر می کنید با یک چمدان بزرگ و چندین ساک دستی کوچک تر می توانید قواعد حمل بار را دور بزنید، دست نگهدارید. با این کار فقط جای وسایل بقیه را اشغال می کنید و مسلما بقیه مسافران از شما بدشان خواهند آمد.

داد کشیدن سر مردم
یکی از نشانه های مسافر بد بودن این است که سر افراد مختلف داد بکشید. عصبانیت ناشی از تاخیر هواپیما را سر مسوول بیچاره گیت خالی نکنید. او در این امر نقشی ندارد. یا این تقصیر بغل دستی شما نیست که در صندلی وسط قرار گرفته اید. سعی کنید کمی صبور و خویشتن دار باشید.

 

 

 بار در سفرهای هوایی

 میزان بار مسافری در هر پرواز بسته به مدت پرواز، داخلی و خارجی بودن آن و همچنین نوع خطوط هوایی متغیر است. میزان بار مجاز هر مسافر در بلیط او صریحاً در قسمت وزن بار (baggage weight) ذكر شده است. لازم به ذكر است وزن هر بسته یا چمدان شما نباید بیش از 30 كیلوگرم باشد. چرا كه بر اساس قوانین بین‌المللی حمل بسته‌های بیش از این وزن برای سلامتی كارگران فرودگاه‌ها مضر بوده و خطوط هوایی مجاز به پذیرش آنها نمی‌باشند. همچنین بسته‌های بزرگتر از حجم معمول بایستی در بخش بار غیر متعارف (oversize package) پذیرش شوند.

 

Picture1.png

 


هر مسافر مجاز است فقط یك بسته یا چمدان با ابعاد حداكثر 70 در 50 سانتی متر و حداكثر به میزان 7 كیلوگرم كه داخل آن قابل رویت باشد، به داخل كابین هواپیما ببرد. محتویات مجاز داخل این بسته عبارتند از:

• كیف پول كه می تواند حاوی پول، كارت اعتباری و كارت های شناسایی باشد
• مدارك لازم مسافرت مانند گذرنامه و بلیت
• داروهای ضروری و لازم جهت مصرف در طول پرواز، داروهای به صورت مایع مانند كیت‌های دیابتی و انسولین با مجوز پزشك  مسافر قابل حمل به داخل هواپیما هستند
• عینك های طبی و آفتابی بدون جعبه
• لنز چشم بدون بطری مایع
• غذای اطفال كه باید توسط والدین در محل های كنترل چشیده شود و هم چنین لوازم بهداشتی مورد نیاز ضروری مانند دستمال، حوله ، پنبه
• كلیه لوازم الكترونیكی مانند، دوربین، لپ تاپ، بازیهای كامپیوتری و. . بدون ریموت كنترل 

ورود اشیا دارای نوك یا لبه تیز مانند ناخن گیر ، چاقو ، سوهان ناخن ، سلاح ، ابزار مغناطیسی و كلیه مایعات شامل: «ژل ها، خمیرها، كرم ها، تركیبی از مایعات و جامدات، هرگونه بسته های فشرده مانند خمیردندان، ژل مو، نوشیدنی ها، سوپ، عطر، خوشبوكننده ها، خمیر اصلاح و... به داخل كابین هواپیما اكیداممنوع است.
 

مسئولیت حمل و نقل داخلی و بین‌المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا به استناد کنوانسیون 12 ورشو و پروتکل 28 سپتامبر 1955 لاهه و کنوانسیون 18 سپتامبر 1961 گوادالاخارا و پروتکل هشتم مارس 1971 گواتامالا به عهده ‌ایرلاین می‌باشد. بنابراین مسافرین هنگام تحویل بار به ‌ایرلاین در مبداء و دریافت آن در مقصد می‌بایست به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:
 

قبل از تحویل بار حتماً نسبت به شمارش چمدانها و بسته‌هائی که قصد تحویل آنها را به ایرلاین دارید اقدام نمائید. شایان ذکراست قراردادن برگه‌ای شامل نام و نام خانوادگی، نشانی کامل، شماره تلفن،مبداء و مقصد به زبانهای فارسی و انگلیسی در داخل هریک از چمدانها،خالی از فایده نخواهد بود، چرا که در صورت مفقود شدن بار و بی‌نتیجه ماندن اقدامات قانونی صورت گرفته در خصوص یافتن آن ،‌این شانس وجود خواهد داشت که مقامات ذیصلاحی که بار مزبور رایافته‌اند پس از باز کردن آن، که قطعاً پس از طی مراحل قانونی صورت خواهد گرفت، صاحب بار را شناسائی و بار را تحویل نمایند.
 
به یاد داشته باشید که به تعداد چمدانها و بسته‌هائی که تحویل ‌ایرلاین داده‌اید می‌بایست رسید در اختیار شما قرار گرفته باشد. 
 

در صورت داشتن اضافه بار‌ این حق برای شما محفوظ است که بخشی از بار خود را به مسافر دیگری انتقال دهید.در‌این صورت دقت نمائید که نسبت به دریافت رسید بار انتقال یافته از مسافر مورد اشاره اقدام نمائید.
 

رسید‌های تحویل بار را تا رسیدن به مقصد با دقت نگهداری نمائید.
 

هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد بلافاصله پس از عبور از بخش کنترل گذرنامه به بخش تحویل بار مراجعه و منتظر رسیدن بار خود باشید.
 

 در صورت دریافت بار بلافاصله به بخش گمرک مراجعه و پس از طی مراحل گمرکی از فرودگاه خارج شوید اما در صورت نرسیدن بار نه تنها نباید به هیچ وجه محوطه تحویل بار را ترک نمائید بلکه می‌بایست با مراجعه به بخش اشیاء گمشده (Lost & found) نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام نموده و رسید دریافت دارید. پس از انجام ‌این مراحل شما می‌توانید به ترک فرودگاه و مراجعت به منزل اقدام نمائید. توجه داشته باشید که اگر بدون انجام مراحل فوق از محل تحویل بار خارج شوید هیچ مرجعی پاسخگوی شما نخواهد بود. بدیهی است در صورت انجام درست موارد فوق، ‌ایرلاین مربوطه موظف خواهد بود ظرف مهلت قانونی مقرر نسبت به یافتن و تحویل بار ویا پرداخت غرامت طبق مقررات اقدام نماید.
 

 در صورتیکه بار شما پیدا نشود ‌ایرلاین مربوطه طبق قانون براساس وزن بار نسبت به پرداخت غرامت اقدام خواهد کرد. بنابراین ادعای شما مبنی بر وجود اشیاء گران قیمت در بار مسموع نخواهد بود، مگر‌اینکه قبل از تحویل بار وجود چنین اشیائی ابراز و توسط گمرک تایید شده باشد.